Potilaan oikeudet
Potilaalla on oikeus laadukkaaseen, turvalliseen ja asianmukaiseen hoitoon sekä hyvään kohteluun.
Tässä osiossa:
Potilasturvallisuudesta ja potilaan oikeuksista
Reklamaatiot
Potilasasiamies
Lisätietoa aiheesta muualla
Potilasturvallisuudesta ja potilaan oikeuksista
Me NordLabissa varmistamme osaltamme, että potilasturvallisuus toteutuu laboratorion arjessa.
- Laboratorion laatujärjestelmä takaa, että palvelumme ovat laadukkaita ja luotettavia.
- Laatujärjestelmän mukaiset työ- ja potilasohjeet sekä henkilökunnan perehdyttäminen ja säännöllinen koulutus tukevat hoidon turvallisuutta.
- Tärkeä laboratoriotulosten oikeellisuuteen vaikuttava tekijä on, että näytteet otetaan oikeasta potilaasta ja tutkimukset tehdään oikealle potilaalle. Tämän vuoksi jokaisen työntekijämme on varmistettava potilasasiakkaidemme henkilötiedot. Varmistamme henkilötiedot pyytämällä potilasasiakkaitamme kertomaan nimensä sekä henkilötunnuksensa laboratoriossa asioidessa.
Asiakaspalaute
Voit antaa meille palautetta laboratorion palvelusta sekä toiminnastamme. Palautteiden avulla kehitämme toimintaamme.
- Palautetta voit antaa suullisesti jo laboratoriossa asioidessasi
- Palautteen voi antaa myös sähköisen järjestelmän kautta. Sähköisen järjestelmän kautta palautteen voi antaa nimettömänä, mutta yhteystiedot ovat toivottavia, jotta voimme vastata saamaamme palautteeseen
Anna palautetta toiminnastamme
Reklamaatiot
Mikäli koet, että saamaasi hoitoon tai kohteluun liittyy ongelmia tai epäselvyyksiä, niistä on ensin syytä keskustella NordLabin henkilökunnan ja heidän esimiestensä kanssa. Tämä on nopein tapa saada asia selviteltyä ja sopia mahdolliset korjaustoimenpiteet.
Mikäli yhteisymmärrystä asiassa ei kuitenkaan saavuteta, ota yhteyttä potilasasiamieheen. Hän neuvoo sinua muistutuksen, kantelun tai potilasvahinkoilmoituksen vireille laittamisessa.
Muistutus
Mikäli olet tyytymätön saamaasi hoitoon tai kohteluun voit tehdä muistutuksen. Muistutus tehdään pääsääntöisesti kirjallisesti ‒ vain poikkeuksellisista syistä voit tehdä muistutuksen suullisesti. Muistutuksen tekemiselle ei ole aikarajaa.
- Muistutuksen voit antaa vapaamuotoisella kirjeellä. Laita kirjeen otsikoksi “muistutus”.
- Postita kirje osoitteeseen:
NordLab Kirjaamo
Kiviharjuntie 11
90220 Oulu
Muistutus käsitellään asianmukaisesti, ja siihen annetaan aina kirjallinen vastaus. Vastaukseen ei voi hakea muutosta valittamalla. Sinulla on kuitenkin oikeus tehdä kantelu valvoville viranomaisille sen jälkeen, kun olet saanut vastauksen muistutukseen.
Kantelu
Kantelu osoitetaan valvovalle viranomaiselle. Valvovia viranomaisia ovat:
- Avi (aluehallintovirastot)
- Valvira (Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto)
- Eduskunnan oikeusasiamies
- Oikeuskansleri
Terveydenhuollon valvovat viranomaiset suosittelevat, että ennen kuin teet kantelun, keskustelet ensin hoitopaikassasi ja laadit muistutuksen. Valvovat viranomaiset eivät tutki kahta vuotta vanhemmasta asiasta tehtyä kantelua, ellei siihen ole erityistä syytä.
Kantelu tehdään Valviralle, jos tapahtuma on johtanut potilaan kuolemaan, vakavaan ja pysyvään vammautumiseen tai on aihetta puuttua terveydenhuollon ammattihenkilön ammatinharjoittamisoikeuteen. Muut kantelut osoitetaan pääsääntöisesti Aville.
Potilasvahinkoilmoitus
Sinulla on oikeus tehdä potilasvahinkoilmoitus, mikäli hoidossasi on tapahtunut potilasvahinko tai epäilet sitä. Asia laitetaan vireille potilasvakuutuskeskukseen.
Vahinkoilmoitus on tehtävä kolmen vuoden kuluessa siitä, kun sait tietää vahingosta ja viimeistään kymmenen vuoden kuluttua tapahtuneesta. Potilasvakuutus korvaa hoidon yhteydessä tapahtuneita virheitä tai vahinkoja, joista aiheutuneet kulut ylittävät 200 euroa (sairaala-, poliklinikka-, lääke- ja matkakulut). Potilasvakuutuskeskus tekee päätökset korvattavuudesta.
Potilasasiamies
Potilasasiamies neuvoo ja ohjaa potilaita, heidän omaisiaan ja henkilökuntaa potilaan asemaan ja oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Potilasasiamies ei tee päätöksiä eikä ota kantaa lääketieteellisiin ratkaisuihin, vaan terveydenhuoltoa valvovat viranomaiset toimivat sairaalan ulkopuolella.
Potilasasiamiehen tavoittaa arkisin puhelimitse klo 8.00–15.00.Henkilökohtainen tapaaminen sovitaan puhelimitse.
NordLabin potilasasiamies on Kati Koivunen
Puh: 040 762 6285
Sähköposti: kati.koivunen@pohde.fi
Osoite: PL 21 90029 OYS
Sisäänkäynti N, 4 krs huone N2 431
Lisätietoa aiheesta muualla
Lisätietoja potilaan oikeuksista ja potilasturvallisuudesta: