laboratorieresultat
Laboratorieresultat levereras vanligtvis till vårdenheten. Laboratorieresultat kan även under vissa förutsättningar visas i Kanta-tjänsten. Ett undantag är patienter som har en remiss från en privatläkare.
Den vårdande läkaren är alltid ansvarig för tolkningen av laboratorieresultaten. Om du har frågor om laboratorieresultaten, kontakta din egen vårdenhet.
I denna del:
Kanta-tjänsten
Laboratorieresultat för dem som har en remiss från en privatläkare
Kanta-tjänsten
NordLabs laboratorieresultat finns i tjänsten Mina Kanta. Detta kräver dock att din vårdenhet (hälsovårdscentral eller sjukhus) anslutit sig till den riksomfattande Kanta-tjänsten. Och att den även förmedlar laboratoriedata till Kanta-tjänsten.
Vårdenheten (hälsovårdscentralen, sjukhuset osv.) som beställt undersökningen förmedlar alltså alltid svaren till den riksomfattande Mina Kanta-tjänsten – inte laboratoriet.
Läs mer om Kanta-tjänsten och Mina Kanta
Laboratorieresultat för dem som har en remiss från en privatläkare
Laboratorieresultat för dem som har en remiss från en privatläkare skickas främst i pappersform till hemadressen. Kontrollera dock policyn i samband med provtagningen, eftersom det finns skillnader i praxisen beroende på kommun. För att garantera ett tillräckligt integritetsskydd lämnas inte heller provresultat till klienter via telefon eller e-post.
Observationer kring leverans av laboratorieresultat regionalt:
Inom PPSHP:s område skickas laboratorieresultaten till Postens OmaPosti-tjänst (innan provtagningen ska Norra Finlands laboratoriecentrums affärsverkssamkommun godkännas som avsändare).
I Kajanaland hämtas resultaten från laboratoriet. Sökandens identitet verifieras alltid.