Patientens rättigheter
Patienten har rätt till högkvalitativ, trygg och ändamålsenlig vård och behandling samt ett gott bemötande.
I denna del:
Om patientsäkerhet och patientens rättigheter
Reklamationer
Patientombudsman
Mera information om temat på annat håll
Om patientsäkerhet och patientens rättigheter
Vi på NordLab säkerställer för vår del att patientsäkerheten förverkligas i laboratoriets vardag.
- Laboratoriets kvalitetssystem garanterar att våra tjänster är av hög kvalitet och pålitliga.
- Arbets- och patientanvisningar i enlighet med kvalitetssystemet samt personalens introduktion och regelbunden utbildning bidrar till säker och trygg vård.
- En viktig faktor som påverkar laboratorieresultatens tillförlitlighet är att proven och undersökningarna görs på rätt patient. Därför måste våra anställda verifiera den personliga informationen om våra patienter. Vi gör det genom att be våra patienter att uppge sitt namn och ID när de besöker laboratoriet.
Kundrespons
Du kan ge respons på laboratoriets service och vår verksamhet. Genom att samla in respons utvecklar vi vår verksamhet.
- Du kan ge respons också muntligt när du besöker laboratoriet
- Du kan ge respons även via det elektroniska systemet. Feedback kan lämnas anonymt via det elektroniska systemet, men kontaktuppgifter önskas så att vi kan svara på inkommen respons.
Reklamationer
Om du känner att det finns problem eller oklarheter med den behandling eller det bemötande du fått, bör du först diskutera dem med NordLabs personal och deras överordnade. Detta är det snabbaste sättet att få frågan löst och komma överens om möjliga åtgärder.
Men ifall inget samförstånd nås i frågan, vänligen kontakta patientombudsmannen. Patientombudsmannen ger dig råd om hur du gör en anmärkning eller lämnar in ett klagomål och en patientskadeanmälan.
Anmärkning
Om du är missnöjd med behandlingen eller bemötandet du fått kan du göra en anmärkning. Den görs i huvudsak skriftligt – endast av synnerliga skäl kan den göras muntligt. Det finns ingen tidsgräns för anmärkningar.
- En anmärkning kan ges som ett fritt formulerat brev. Skriv “anmärkning” som rubrik på brevet.
- Sänd brevet till adressen:
NordLab Kirjaamo
Kiviharjuntie 11
90220 Oulu
Anmärkningen kommer att behandlas sakligt och besvaras skriftligen. Svaret kan inte överklagas. Du har dock rätt att anföra ett klagomål till tillsynsmyndigheterna efter att du fått svar på din anmärkning.
Klagomål
Klagomålet riktas till tillsynsmyndigheten. Tillsynsmyndigheterna är:
- Regionförvaltningsverk
- Valvira (Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården)
- Riksdagens justitieombudsman
- Justitiekanslern
Sjukvårdens tillsynsmyndigheter rekommenderar att du först diskuterar saken med vårdplatsen och gör en anmärkning innan du anför ett klagomål. Klagomål som är äldre än två år kommer inte att utredas av tillsynsmyndigheterna om det inte finns särskilda skäl för det.
Ett klagomål anförs till Valvira om händelsen har lett till patientens död, allvarlig och bestående skada eller om det finns anledning att ingripa i vårdpersonalens rätt att utöva sitt yrke. Andra klagomål riktas i allmänhet till Regionförvaltningsverket.
Patientskadeanmälan
Du har rätt att göra en patientskadeanmälan om en patientskada har inträffat eller misstänks ha inträffat under din behandling. Anmälan om skadan skickas till patientskadecentralen.
Anmälan ska göras inom tre år från det att man fått kännedom om skadan. Patientförsäkringen täcker fel eller skador i samband med behandling för vilka kostnader överstiger 200 euro (sjukhus-, poliklinik-, läkemedels- och resekostnader).
Patientombudsmannen
Patientombudsmannen ger råd och vägleder patienter, deras anhöriga och personal i frågor som rör patientens status och rättigheter. Patientombudsmannen fattar inte beslut eller tar ställning till medicinska beslut utan myndigheter som övervakar hälso- och sjukvården verkar utanför sjukhuset.
Patientombudsmannen nås per telefon vardagar kl. 8.00-15.00. Personligt möte ordnas per telefon.
NordLabs patientombudsman är Hilkka Manner
Tel: 040 762 6285
e-post: hilkka.manner@ppshp.fi
adress: PL 21 90029 OYS
ingång N, 4:e vån., rum N2 431
Mera information om detta på annat håll
Mera information om patientsäkerhet och patientens rättigheter: